torsdag 3 juli 2014

Sommarblommor och nya krukor


Vad skönt det är med lite sommarväder! Idag har vi fått njuta lite av sommar och sol (men i skrivande stund regnar det fastän himlen är blå)! Lilleman passade på att ta en riktigt lång tupplur ute i vagnen mitt på dagen, så jag hann både med en längre hundpromenad, att måla lite på terrassen, att leka lite med storasyster som badade i sin uppblåsbara pool och äta middag, innan han vaknade. Häromdagen när han sov planterade jag om lite sommarblommor. Jag hade äntligen hittat några fina krukor som jag kunde tänka mig på vår gård. Krukorna hittade jag på Hong Kong, där de råkade ha erbjudande om att ta 3 och betala för 2. Krukorna är av plast, men jag tyckte ändå att de var riktigt fina. Jag satte ner några stenar i botten för att ge dem lite extra tyngd. Jag hittade också en gammal svart kastrull i gömmorna, som också fick bli blomkruka. Jag har också en idé om hur jag ska piffa upp de gamla blå krukorna jag visade tidigare, nu gäller det bara att hitta tid att genomföra den också.
 



 
Suomeksi: Ihanaa, että saamme vihdoin nauttia kesäilmasta! Tänään ehdin olla kauan ulkona, kun pikkumies veti kunnon päikkärit vaunuissa. Muutama päivä sitten löysin vihdoin uusia kukkaruukkuja. Ruukut ovat Hong Kongista ja vaikka ovatkin muovista, niin tykkäsin niistä kovasti. Laitoin muutaman kiven ruukkuihin ennen istuttamista, jotta saisivat vähän enemmän painoa. Löysin myös vanhan mustan kattilan kötköistämme, josta nyt tein kukkaruukun. Olen myös saanut idean mitä voisin tehdä vanhoille sinisille ruukuille josta kirjoitin aiemmin, nyt pitäisi vain löytyä aikaa toteuttaa se.

2 kommentarer:

  1. Plastkrukor ska det vara. Speciellt om de blir modell större. Är ju en fördel då man faktiskt orkar lyfta dom fast de är fulla av våt jord och blommor. Kan tipsa om att fara ut till Sainios plantskola för att få lite trädgårds inspiration + att de gärna hjälper om du har frågor och de kan sina grejer. 2 pioner tycker jag du ska köpa iaf, underbara men tar ca 3 år före de etablerats sig (festiva maxima & sarah bernhardt är två fina).

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska ta och åka ut till Sainios och pioner har jag själv också funderat på. Har ingen erfarenhet av pioner sen tidigare, men har sett så mycket fina pioner i bloggar denna sommar, att jag blivit förtjust i dem.

    SvaraRadera

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!