torsdag 18 juli 2013

Funderingar kring de fasta möblerna

Nästa vecka är deadlinen för att slå fast de fasta möblerna till huset. Eller egentligen är den deadlinen för oss redan imorgon, för vår Design Talo kontaktperson på Topi-keittiöt är på semester sedan några veckor tillbaka och Topis representant i Vasa som hjälpt oss planera köket och de andra fasta möblerna går på semester från imorgon.
 
Topi keittiöt är alltså vår leverantör av de fasta möblerna. I husköpet ingick alla fasta möbler, men grundutförandet är möjligast billigt. Om man vill ha nåt utöver grundutförandet, vilket jag tror de flesta nog vill, får man nog räkna med att få betala en hel del till. Topi-keittiöts utbud är helt ok och vi hade inte så stora problem att hitta vad vi ville ha (det mesta var förstås till tilläggspris). Det enda som vi (läs jag) hade lite problem med var bänkskivorna och handtagen. Allra helst skulle jag ha velat ha en bänkskiva i sten, men det ligger utanför vår budget. Till köket hittade vi en bänskiva som jag ändå gillade, men till hjälpköket/klädvårdsrummet har vi svårare att bestämma oss. Jag tänkte presentera våra funderingar. Bered er på ett ganska långt inlägg. 
 
Köket var relativt lätt att planera. Där blir det högglansiga vita skåpluckor Hohto och bänkskivan blir R289 (gråbrun sågad träyta i laminat). Skåpluckorna och bänskivan blir som på bilden nedan. Jag hade velat ha listhandtag som på bilden, men sambon var inte så förtjust i dem. Vi hade väldigt svårt att hitta några vi gillade. Nu har vi ritat in handtaget på bilden nedanför köksbilden, men vi har inte riktigt bestämt oss gällande dem. Jag skulle vilja ha möjligast osynliga handtag (men ändå inte vara helt utan handtag), men samtidigt skulle de få kännas möjligast bekväma i handen (som våra nuvarande, Tyda från Ikea). Vi har t.o.m funderat på möjligheten att ta handtagen från annat ställe, men samtidigt skulle det ju vara enklast att ta också handtagen från Topi. I köket har vi tänkt oss en glasskiva mellan övre och undre skåpen. Diskhon blir troligen Lapeteks Blancodalago 6 i Silgranit och färgen anthrazit, men lite fundersamma är vi ännu på om vi klarar oss med en diskho? Så här tar vi gärna emot erfarenheter gällande huruvida man ska ha en stor eller två mindre diskhoar. I nuvarande lägenheten har vi två hoar, en större och en mindre. Fördelen är då att man kan hälla ut t.ex. överbliven mjölk i den lilla hon, samtidigt som man har disk på gång i den andra hon. Samtidigt är ju den stora hon ändå väldigt liten och att diska stora plåtar och skärbräden skulle vara så mycket enklare.
 
 Hohto
 
Hjälpköket/klädvårdsrummet däremot hade vi lite svårare att bestämma oss för. Vi hade funderat på att ha samma skåpluckor i alla fasta möbler, men ville ändå inte ta högglansiga luckor i hjälpköket. Vi bestämde oss för att försöka hitta skåpluckor som ingick i grundutförandet. Där passade en vit helt slät och matt skåplucka, Kosketus, in. Sen fick vi ett infall att lägga andra luckor på nedre skåpen och Topi råkade ha ett visningskök där de hade vit Kosketus på övre luckorna och ljusbrun Luoto på nedre skåpen och så fick det bli för vår del också. Åtminstone i nuvarande planen. Jag är själv lite fundersam ännu gällande de nedre luckorna. Till denna kombination hade vi ännu svårare att hitta en passande bänkskiva. I nuvarande planen är skivan R715 (patinerad brons), men också den är jag osäker på. Jag tog en bild på visningsköket och en provbit av den bänkskivan som jag också lägger in. Laminaten mellan skåpen kommer inte till oss, men vi funderar faktiskt på att lägga samma laminat som bänkskivan där i hjälpköket.
 
 Kosketus
 
 Luoto, ljusbrun
 

Vi har bestämt oss för att lämna bort de fasta skåpen i sovrummen och i hallen, det kan jag berätta mer om när det är klart hur vi gör. Så då återstår bara möblerna i wc:n. Funderingar kring den tror jag att jag tar i ett skilt inlägg sen senare.
 
Eftersom vi nu måste slå fast planen på de fasta möblerna medan vår kontaktperson semestrar (det är alltså för att Design talo ska kunna göra klart sina el- och vvs-planer), så kan vi heller inte få ett pris på våra ändringar. Det känns lite som att köpa grisen i säcken, måste jag säga! Jag har fått en del prisuppgifter, men hann inte få svar på allt innan hen gick på semester. Till all lycka kan vi ännu göra mindre förändringar då kontaktpersonen kommer tillbaka i jobb, så nu är det viktigaste att vi har möblernas storlek och placering klar, sen kan vi ännu ändra luckor och bänkskivor om det så känns då vi får prisuppgifterna.
 
Nu skulle vi jättegärna ta emot kommentarer! Tips och erfarenheter? Sen när vi slutgiltigt slagit fast möblerna så får ni se lite bilder på planerna också.

Bilderna kommer från Topi-Keittiöt förutom den sista som är min egen.

2 kommentarer:

  1. Minä en kyllä osaa auttaa näissä valinnoissa sen kummemmin... uskon kuitenkin, että talostanne tulee ihana ja arvaas mitä, ajattelin kyllä tulla sitä joskus sitten ihan livenä katsomaan, niin mielenkiintoista on tätä rakentamista ja suunnittelua seurailla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiva, kun pidät meidän rakennusprojektin seuraamisesta Heli! Ja olet tervetullut sitten kylään milloin tahansa talon valmistuessa. :)

      Radera

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!